تفاوت دستگاه DVR و NVR

دستگاه NVR و DVR

تفاوت دو دستگاه DVR وNVR از نظر کارایی و ظاهر چیست؟

عملکرد این دو دستگاه در ظاهر یکسان است اما در نحوه انجام کار با هم تفاوت دارند .این دو دستگاه وظیفه ضبط تصاویر را به عهده دارند. دستگاه nvr مخفف کلمه Network Video Recorder یا ضبط کننده ویدئویی شبکه است و با نام دستگاه ضبط کننده تحت شبکه نیز شناخته می شود. در مقابل DVR مخفف Digital Video Recorder یا ضبط کننده ویدئویی دیجیتال است.

مقایسه DVR  و NVR

اولین تفاوت این و دستگاه در پردازش و نحوه پردازش است. در دستگه DVR دوربن تصاویر را به دستگاه ذخیره سازی ارسال کرده و تمام پردازش ها در این دستگاه انجام میگیرد اما در نوع دیگر ابتدا تصاویر در دوربین پردازش شده و اگر نیاز به بهبود و یا هوشمند سازی باشد انجام شده و سپس با کد گذاری منحصر به فرد و فشرده سازی با الگوریتم های متفاوت به دستگاه ذخیره سازی ارسال میشود

هر کدام از این موع دستگاه ها پردازش را به نحو منحصر به خود انجام میدهند و نیاز به دوربین مخصوص خود را دارند . در دستگاه های NVR دوربین ها باید تحت شبکه باشند تا بتوانند با دستگاه ارتباط برقرار کنند اما در دستگاه های DVR دوربین های مورد استفاده از نوع آنالوگ و دیجیتال هستند .

کارکرد دستگاه DVR چیست؟

قبل از هر توضیحی درباره مزایا و معایبت این دودستگاه هرکدام را به صورت جدا گانه مورد بررسی قرار میدهیم .

در دستگاه های DVR دوربین های مورد استفاده از نوع دیجیتال انالوگ یا اچ دی هستند. این دوربین ها از نظر قیمتی بسیار مقرون به صرفه اند اما از نظر کار کرد انعطاف پذیری خیلی پایینی دارند . همچنین در این دستگاه ها تصاویر به صورت انالوگ به دستگاه ارسال شده و پردازش بهینه سازی و فشرده سازی در دستگاه انجام میشود . و برای مشاهده حتما باید دستگاه در اختیار کابر قرار گیرد . هرچند امروزه در دستگاه های جدید تر پس از پردازش میتوان تصاویر را در بستر اینترنت نیز ارسال نمود که جزو امکانات دستگاه های جدید است .

یکی دیگر از معایب این سیستم تامین برق است که هر دوربین به صورت مجزا باید توسط تقسیم کننده برق کابل کشی شوند همچنین از آنجایی که هر دوربین به صورت مستقیم به دستگاه متصل میشود در صورت افزایش تعداد دوربین ها نیاز به دستگاه با پورت های بیشتر است .

یکی از مزیت این دستگاه ها سادگی نصب و دور بودن از پیچیدگی های دوربین های و دستگاه های تحت شبکه است .

در سیستم DVR، تصاویر از طریق کابل کواکسیال مستقیما به دستگاه ضبط منتقل می شوند. سپس تصاویر ضبط شده، پردازش می شوند.

کارکرد دستگاه NVR چیست؟

در سیستم های دستگاه DVR که مبتنی بر شبکه هستند تصاویر در دوربین تحلیل و پردازش میشود و به همین دلیل کیفیت نهایی خروجی ارسالی از دوربین ها قابل قبول تر خواهد بود . این دستگاه ها از دوربین های IP استفاده می کنند که به تنهایی میتواند تصاویر را دریافت نموده و پردازش کند .

 هر دوربین تحت شبکه در این نوع دستگاه دارای چیپ پردازشگر است که میتواند خود تصاویر را تحلیل کند و بر خلاف دوربین های انالوگ میتوااند علاوه بر تصویر با یک کابل برق و صدا را نیز انتقال دهند.هر چه دوربین ها از نظر سخت افزاری قوی تر باشند قابلیت های هوشمند سازی بهتری را میتوانند ایجاد کنند

در این دستگاه ها نیز دوربین توسط یک کابل به دستگاه متصل میشود. در این روش میتوان با استفاده از سوئیچ چند دوربین را به یک سوئیچ متصل کرده و نهایتا یک کابل ارتباطی با دستگاه بر قرار کرد با این روش میتوان تعداد دوربین های زیادی را به دستگاه متصل نمود.این سیستم ها با استفاده از کابل شبکه مدل های مختلف به دوربین متصل میشود .

در فواصل دور تر میتوان بدون در نظر گرفتن کابل فیزیکی میتوان هر دوربین را توسط آنتن ها به دستگاه متصل نمود . در این دستگاه نیاز به اتصال هر دوربین به صورت مجزا به دستگاه نیست و کافی است دوربین با دستگاه در یک شبکه باشند این سیستم ها به طور کلی منعطف تر از مدل قبلی هستند. به این علت که دوربین ها لزوما به صورت فیزیکی به دستگاه ها متصل نمی شوند و تنها باید در یک شبکه قرار بگیرند. ضبط کننده های NVR یک سیگنال دیجیتال را از دوربین ها دریافت می کنند و کیفیت فیلم های ضبط شده به همان وضوح تصاویر دریافتی می باشد. از آنجایی که کابل ها سیگنال های صوتی را نیز دریافت می کنند، تمامی دوربین های IP که دارای میکروفن هستند، می توانند صدا را هم دریافت کنند.

تفاوت ظاهری DVR و NVR

از نظر ظاهری تفاوت DVR و NVR بسیار مشخص است. دستگاه ان وی آر دارای پورت های شبکه RJ45 می باشد.

در نرم افزار پلاک خوان آنلاین نیز میتوان از nvr جهت ثبت و ذخیره سازی فیلمهای پارکینگ در نرم افزار کنترل تردد خودرو استفاده کرد.