چیپ تصویر EFFIO CCD

سنسور تصویر بخشی از قسمت های تشکیل دهنده  یک دوربین مدار بسته است وظیفه این قسمت از دوربین رساندن نور  به لنز دوربین و تبدیل آن به سیگنال های الکترونیکی است . در ساختتار و اجزای  دوربین های مدار بسته از دو نوع سنسور تصویر CMOS و CCD استفاده می گردد.
بورد های EFFIO از دسته سنسورهای CCD هستند که توسط شرکت سونی تولید می شوند این سنسورهای قابلیت بالاتر و ویزه ای دارند ، نسبت به دریافت  نور حساسیت بیشتری را نشان میدهند و کیفیت نمایش رنگ در تصاویر خروجی از آنها نیز مناسب است. این چیپ ها دارای انواع مختلفی هستند.
دوربین هایی که از تکنولوژی Effio سونی بهره می برند قادرند تصاویری با وضوح و کیفیت بالاتر، با رنگ های زنده و نسبت سیگنال به نویز بیشتری ارائه دهند.

نحوه عملکرد سنسور Effio

بورد Effio که مخفف عبارت (Enhanced Features and Fine Image Processor)است دارای آپشن های خاصی است که آن را از سایر بورد های هم رنج خود متمایز می سازد. از جمله این قابلیت ها این است که از نظر فرکانس نهایی، سنسور Effio فرکانس خروجی به نسب بالاتری دارد. یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده این بورد ها رزولوشن تصویر است رزولوشنی که این چیپ تصویر ارائه می کند بسیار پیشرفته تر بوده و جدا از تکنولوژی مگا پیکسلی در دوربین های تحت شبکه است. با توجه به چگونی پردازش تصاویر این بورد ها کیفیت  بسیار مناسب و بالاتری را ارائه میکند.

این قابلیتها در دستگاه کارتی پارکینگ و اتوماسیون پارکینگ و نرم افزار کنترل تردد خودرو بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.
در دوربین هایی که مجهز به سنسور Effio هستند تکنولوژی بسیار مناسب  تصحیح و بالا بردن رنگ ها در تصاویر وجود دارد که رنگ هایی بسیار زنده و واقعی را به نمایش می گذارند. همچنین برای رفع نویز  نیز از هر دو قابلیت 2D-DNR و 3D-DNR  که برای کاهش نویز تصاویر استفاده می کند.
قابل ذکر است که با استفاده از این تکنولوژی میتوان کیفیت تصویر فوق العاده ای در تصاویر زوم الکترونیکی (E-ZOOM) نیز امکان پذیر است . در خالتی که تصاویر زوم میشوند کیفیت تصاویر افت زیادی خواهند داشت که با استفاده از این بورد کیفیت تصاویر در این حالت بهینه خواهد شد به نحوی که برای مثال در دوربینی با قابلیت زوم بالا بدون افت كیفیت تصویر این كار انجام می شود.