بررسی دوربین های ANPR و آنتن RFID

بررسی دوربین های ANPR و آنتن RFID

َپلاک خوان و آنتن

اکنون  سیستم کنترل تردد  ، به یک راه حل  برای بسیاری از پارکینگ‌ها تبدیل شده است. شرکت ها، مجتمع‌های مسکونی، ادارات و … هر کدام برای کنترل تردد خودرو ها مجموعه و کاهش نفرات برای نگهبانی و افزایش دقت ، به روش های کنترل هوشمند تردد خودرو روی‌ آورده‌اند. در این بین برخی بر این نظرند که استفاده از دوربین‌های پلاک‌خوان گزینه امن تری برای این موضوع هستند در عین حال که برخی دیگر اعتقاد دارند RFID راهکار مناسب برای این زمینه است . در ادامه با فاکتور های مختلف آن ها را بررسی میکنیم.
فاکتور های  سنجش:
امنیت : اگر عیب دار  کردن پلاک را عیب  نرم افزار پارکینگ پلاکخوان  بدانیم امکان جعل شدن تگ ها را هم میتوان عیب آنتن های RFID دانست اما برتری دوربین های پلاک خوان در این حالت ثبت تصویر خودرو است .

هزینه : در زمان گذشته به دلیل قیمت پایین و تنوع آنتن ها استفاده از آنها توجیح پذیر بود.اما قیمت بالای آنها اکنون و تنوع کم در مدل های آنها و ارتقاء قابل ملاحظه سیستم های پلاک خوان استفاده از دوربین پلاک خوان را موجه سازی میکند.

راه اندازی: آنتن های پروانه ای اکثرا زاویه خاصی را پوشش میدهند و زمانی که تگ در این زاویه قرار گرفته باشد خواندنی است اگر عرض درب زیاد باشد از چند آنتن استفاده میشود اما برای یک درب با عرض بیش از 6 متر هم میتوان از یک دوربین پلاک خوان استفاده نمود و میتوان زوم آن را کاهش داد.

برد : آنتن های برد بلند غالبا تا برد مفید 7 متر وجود دارند و برای برد بیشتر نیاز به مجوز از سازمان تنظیم مقررات رادیویی است با توجه به اینکه اغلب تگ روی شیشه جلو خودرو ها نصب میگردد طول کاپوت خودرو را باید از برد موثر آن کاست اما برای افزایش برد تشخیص پلاک نیاز به دوربین قوی تر است.

سرعت تردد: با توجه به ثبت ورود در آنتن ها در برد زیر 7 متر خودرو در فاصله کمتری از راهبند دستور باز شدن را ارسال میکند که سرعت تردد در مکان های با ترافیک بالا کم میشود اما در دوربین های نرم افزار پارکینگ پلاکخوان به دلیل تشخیص پلاک در فاصله دور تر قبل از رسیدن خودرو به درب هم امکان باز شدن درب وجود دارد

استفاده چند منظوره : در مکان هایی سیستم به منظور تردد افراد خاصی اقدام به باز کردن راهبند یا درب میکند ولی همیشه  تعدادی از تردد ها به عنوان افراد متفرقه نیز وجود دارند که راهبند به صورت دستی برای انها  باز می شوند با استفاده از دوربین های پلاک خوان میتوان از تردد هر دو گزارش گیری کرد و زمان تردد را ثبت نمود
همچنین در صورت نیاز به امنیت بالا تر میبایست علاوه بر آنتن برای ثبت ورود برای رکورد کردن تردد ها اقدام به نصب دوربین مدار بسته نمود اما با استقاده از دوربین های پلاک خوان میتوان یک خروجی برای ضبط کردن تصاویر نیز داشت.

 

برای راه اندازی سیستم پارکینگ مناسب از تجهیزات مناسب هم استفاده کرد