آنچه مدیران باید بدانند در نرم افزار پارکینگ

  • اتصالات کابلها را علامتگذاری کنید

بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید که همه چیز سر جای خودش قرار گرفته است و گیج هم نشوید علامت گذاری و شماره گذاری اتصالات سیستمتان است. اکنون به شکل ذیل توجه کنید:

آنچه مدیران باید بدانند در نرم افزار پارکینگ

بر روی پورتهای سیستم شماره گذاری میکنید و پورت پیکربندی شده را دقیقا به همان پورت با همان شماره متصل کنید.

قاعده شماره گذاری به این صورت است که خود هر کامپیوترها را شماره گذاری میکنیم. مثلا برای 3 کامپیوتر 1 و2 و3 و حالا هر پورت و وسیله را بر اساس شماره کامپیوتر شماره گذاری کنید مثلا پورت اول از کامپیوتر دوم 21 و پورت دوم از کامپیوتر دوم 22 نامگذاری میشوند.

  • شمارهای کارتها را بنویسید

نحوه تعریف کارتها برای سیستم را قبلا آموزش داده ایم میتوانید نحوه تعریف خودکار کارت را از بخش (‏6.2.1.1) مطالعه کنید. یکی از مهمترین مواردی که بعدا در دراز مدت به آن برخورد میکنید داشتن شماره کارتهایی است که در هنگام ثبت اولیه بر روی سیستم ثبت نموده اید، پس حتما با یک ماژیک غیر برفی یا یک برچسب شماره هایی که اتوماسیون پارکینگ برای شما مشخص نمود یادداشت کنید.

این شماره ها را در مواقع ضروری قطع بودن کارتخوان، تعریف کارت برای مشترکین، تعریف کارتهای رایگان احتیاج خواهید داشت.

  • تعرفه ها را در دید رانندگان نصب کنید

نصب تعرفه ها در معرض دید رانندگان قبل از ورود یا خروج از پارکینگ تا حد زیادی سرعت عملکرد ورود و خروج پارکینگ را افزایش میدهد.

عدم نصب این تعرفه ها علاوه بر موارد حقوقی و تعزیراتی کاربران نرم افزار یا پارکبانهایتان را مجبور به پاسخگویی به سوالات اضافی و تکراری “ساعتی چنده؟شبی چنده؟ پولیه؟تاکسیها هم باید پول بدن؟و…” باشند، این سوالات بعضا باعث خستگی کاربران و پارکبانها، افت عملکرد و نیز کندی سرعت تردد در ورود و خروج پارکینگتان میگردد.

در یک آزمایش انجام شده در پارکینگی با تردد هر 5ثانیه یک خودرو نصب بنرهای قیمت و توضیحات قبل از ورود و قبل از خروج 2.2 ثانیه سرعت ورود و 1.6 ثانیه سرعت خروج را افزایش دادند.

  • برای راننده ها شفاف سازی کنید

یکی از مواردی که باعث کندی کار پارکینگها میشود عدم شفاف سازی پارکینگ برای رانندهاست، شفاف سازیهایی مثل ظرفیت باقیمانده پارکینگ، مبلغ محاسبه پرداختی، روش محاسبه مبلغ پرداختی و در کل راست آزماییهایی است که میتوانید پاسخ خیلی از رانندگان حساس را بدهید و نیاز نباشد کاربر یا پارکبان شما وقت خود را برای توضیح دادن آن انرژی و وقت خود را صرف کند.

توجه داشته باشید وقت و انرژی نیروی کار شما باید در راستای نظم بخشیدن به پارکینگتان باشد نه پاسخگویی به سوالاتی که میتوانستید با یک هزینه ثابت به آنها پاسخ بگویید.

برای این منظور نصب تابلو سون سیگمنتهای مبلغ قابل پرداخت و ظرفیت باقیمانده پارکینگ از این قبیل است. نصب بنرهای نحوه محاسبه تعرفه قبل از ورود یا خروج خودرو از دیگر موارد میباشد.

یکی از مواردی که در پارکینگهای خیلی شلوغ گریبان گیر پارکینگ است محل جای پارک خودروها و پاسخ به برخی سوالاتی است که ممکن است از کاربر سیستم  پرسیده شوند. برای این منظور از باجه ها یا افراد آزاد با نام “از من بپرس” استفاده کنید و این آیتم اکیدا در هنگام ورود به پارکینگ قابل رویت برای خودروها باشند تا بدانند پس از گیت ورود هم کسی هست تا به سوالات تکراری آنها پاسخ دهد!

  • امکانات بدهید و مسئولیت بخواهید

درست است که شما مدیر پارکینگ هستید اما برای درک بهتر وضعیت کنترل تردد پارکینگ بهتر است بجای انتقاد از راه دور پشت سیستم بنشینید و ورود و خروج خودروها را ثبت کنید. میبینید که همه چیز ایده ال نیست!

خودروهای بدون پلاک، رانندهای عصبی که بدون دریافت قبض وارد میشوند، سوالات تکراری، رانندهایی که بدون دادن کارت از پارکینگ فرار میکنند و وانمود میکنند کارتی دریافت نکرده اند! همه سازشان با شما جور نسیت. اکنون خودتان را بجای کاربر بگذارید تا راه حل بهتر را پیدا کنید. در اکثر این موارد استفاده از یک راهبند در درب ورود و خروج بهترین گزینه در شناسایی و کنترل موارد رانندگان غیر منطقی است.

استفاده از بنرهای تعرفه و سیگمنتها برای شفاف سازی از دیگر موارد است.استفاده از کارتخوان اضافی برای رانندگان اشتراکی و رایگان سرعت را بالا و حجم کاری کاربر را کمتر میکند. اگر سیستمی که تهیه کرده اید کامل نیست توقع نداشته باشید کاربرانتان هم حسابشان را کامل پس دهند. هیچکدام از امکاناتی که در نرم افزار پارکینگ عمومی خودرو تهیه شده است اضافی نیست.

  • درج دقیقه رایگان در تعریف تعرفه ها

بعضا دیده شده که مدیران با سختگیریهایی از درج دقیقه رایگان اول در تعریف تعرفه (‏3.3.4.1) امتناع میکنند، شاید در نگاه اول این سختگیری در دریافت مبالغ بالاتر بنفعتان است اما با نگاه دقیقتر اینطور نیست.

فرض کنید خودرویی در حال ورود به پارکینگ است و کاربر قبض ورود برای خودرو صادر کرده است. ممکن است این خودرو از رانندگان اشتراکی باشد و یا راننده از ورود به پارکینگ منصرف شود! حالا تکلیف قبض ورودی چه خواهد شد؟

اگر کاربر آنرا خروج بزند مبلغ قبض را از جیب خودش باید بپردازد! اگر به خودروی بعدی تحویل دهد اطلاعات نادرست خودروی قبلی برای او ثبت میشود! ناچارا مجبور به معدوم کارت یا قبض خواهد شد که درنتیجه این عمل بهم ریختگی در پارکینگ و نیز ایجاد هزینه اضافی برای پارکینگ خواهد شد.

اکنون با گذاشتن زمان حدود 1 تا 2 دقیقه رایگان مشکلی در محاسبات بوجود نمی آید چرا که هیچ راننده ای نمیخواهد و نه میتواند در زمان 1 دقیقه از پارکینگ خارج شود و نیز کاربر با خیال راحت از اینکه زمان توقف 1 تا 2 دقیقه رایگان است، خروج انرا ثبت میکند.