آشنایی با کابل شبکه

کابل شبکه چیست؟

هدف از این مقاله ارائه اطلاعات درباره کابل شبکه است. دسترسی برای اینترنت به دوسته بیسیم و اینترنت با سیم تقسیم میشود .  در این مقاله با توجه به شرایط مختلف اطلاعات استفاده از هر کدام را بررسی میکنیم .

کابل های شبکه به رشته شیم هایی گفته میشود از جنس شیشه یا مس که برای انتقال اطلاعات بین دستگاه های در یک شبکه مورد استفاده قرار گرفته میشود . پس کابل های شبکه رسانا هایی هستند که اطلاعات را در شبکه از یک سیستم به سیستم دیگر انتقال میدهند.

تاریخچه کابل های شبکه :

اختراع تلگراف توسط مورس باعث ایجاد و شروع ارتباطات دیجیتالی شد .اسا س کار هم اکنون همان روش سابق است اما تفاوت شکل کنونی با قدیم فقط تفاوت در سرعت انتقال اطلاعات است . در گذشته فقط اطلاعات به صورت یک نقطه و دو خط بود اما اکنون حجم انتقال اطلاعات گیگا بیت است .

پس ازآن، مخترع اهل فرانسه به نام امیل بودات، ماشین چاپ تلگراف Teletypewriter را معرفی کرد که در آن از صفحه کلید و کد پنج بیتی استفاده می‌شد و پیام های تلگرافی به صورت مجازی، ارسال و گرفته می‌شد. هنوز هم در ارتباط برقرار کردن سریال، از Baud Rate برگرفته از نام Baudot، استفاده می‌شود.

اکنون نیاز به سرعت در انتقال داده ها در شبکه بیشتر شده است . به همین دلیل تجهیزات و پرتکل های جدید تری نیز به وجود امده است تا بتوانن این سرعت مورد نیاز را به وجود آوردند.

سوکت RJ45

از نظر ظاهری 8 رشته سیم هستند که برای تشخیص دقیق تر از رنگ های مختلف برای آنها استفاده میشود . این رشته سیم ها دو به دو به هم تنیده شده اند که به صورت استاندارد در شبکه استفاده میشوند .

کابل های شیلد دار

یکی از نکات مهم در انتخاب سیم های در پروژه ها داشتن یا نداشتن محافظ هاست . همانطور که اشاره شد، 8  رشته در سیم های شبکه دو به دو به همدیگر تنیده شده است. نوعی از کابل های شبکه دارای پوشش محافظ یا بدون پوشش در بازار ارائه میشود . در واقع این محافظ ها برای جلوگیری از تاثیر سیگنالهای اضافی در شبکه است.

کابل شبکه cat 5

اولین کابل شبکه ها برای شبکه های داخلی کابل های CAT5 هستند .واین قدیمی بودن معنی آن عدم استفاده از این کابل شبکه در حال حاضر نیست . هرچند که در نرم افزار کنترل تردد خودرو بسیاری از شرکت‌ها دیگر به تولید آن نمی‌پردازند . برای بررسی مشخصات انواع کابل شبکه ها، سه نکته مهم را در هر کدام از این هابررسی می‌کنیم. مشخصات CAT5 شامل موارد زیر می‌شود:

سرعت انتقال این کابل ها تا 100مگابیت در ثانیه است.

فرکانس این کابل ها 100 مگاهرتز

حداکثر طول 100متر

cat5 e ابن مدل کابل هابهیته سازی شده است و ساختار و شکل آن مانند مدل قبلی است و حرف E در این مدل معنی و مفهوم بهینه سازی شده معنی است . سعی شده میزان انتقال داده را در این کابلها تا 1000 مگا بیت در ثانیه افزایش داده شود .

CAT 6 :

پس از مدل cat 5 e این نو کابل های شبکه به بازار آمدند. از این کابل شبکه برای پروژه ها با نرخ سرعت بالا تر در پروژه ها مورد استفاده قرار میگرند .

سرعت انتقال داده تا 10 گیگابات در ثانیه

فرکانس 250 تا 350 مگا هرتز

حداکثر طول مفید 100 متر

طول موثر 55 متر

در نرم افزار پارکینگ پلاک خوان و دستگاه پارکینگ و نیز اتوماسیون پارکینگ از کابل شبکه Cat6 استفاده میگردد.